HIBNERYT
Jesteśmy firmą, która posiada uprawnienia do korzytsania z dokumentacji OPANCERZENIE TYPU MOP.S266M.09 i MOP.S266M.09/11, które są własnością firmy R&D Consulting Przemysław Sztukiert. W roku 2015 i 2017 dostarczyliśmy części zamienne do Hibnerytu na kwotę ponad jednego miliona złotych.
Star 944P jest wersją Stara 944 z zamontowanym specjalnym opancerzeniem na poziomie 1 STANAG 4569. Pomysł ten powstał w 3. Okręgowych Warsztatach Technicznych z Nowego Dworu Mazowieckiego w latach 2007-2008. Dużą część rozwiązań zapożyczono z zaprezentowanego na targach MSPO 2007 zestawu przeciwlotniczego Hibneryt-P, gdzie wykorzystano opancerzoną wersję ciężarówki Star 266M.
Pod koniec 2007 roku nasza firma wykonała prototyp który został poddany testom trakcyjnym w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku. Wyniki tych prób wypadły obiecująco, ze względu na dużą moc silnika osiągi pojazdu znacząco nie spadły. W późniejszym czasie pojazd poddano ocenie wytrzymałości balistycznej, polegającym na teoretycznym określeniu wytrzymałości opancerzenia a następnie na badaniach ostrzał4em całego pojazdu w Wojskowym Instytucie Uzbrojenia w Zielonce. Wyniki testów były pozytywne.
Pozytywne wyniki testów jednych i drugich spowodowały zamówienie w 3 OWT 20 samochodów Star 944P. Dwanaście z nich skierowano do PKW Afganistan, zaś dwa do PKW Czad.
W 2011 roku nasza firma opracowała i wykonała po raz pierwszy całą kabinę opancerzoną w wersji monolitycznej. Do tego czasu poszczególne elementy kabiny z blachy zwykłej były zastępowane blachami pancernymi.
Obecnie są wykonywane dwie wersje pojazdów Hibneryt:
- Pojazd służący do przewozu obsługi wraz z uzbrojeniem przenośnych przeciwlotniczych zestawów rakietowych GROM
- Pojazd służący do przewozu obsługi wraz z uzbrojeniem przeciwlotniczej armaty ZU-23-2 nośnych przeciwlotniczych zestawów rakietowych GROM
Hibneryt – polski samobieżny zestaw przeciwlotniczy złożony z ciężarówki Star 266 oraz zamontowanej na nim podwójnie sprzężonej armaty przeciwlotniczej ZU-23-2.
Jedna z modyfikacji powstała w wyniku doświadczeń misyjnych i została zaprezentowana w roku 2007 na targach MSPO. Modernizacja obejmowała montaż specjalnego opancerzenia i została opracowana przez 3. OWT a wykonana przez naszą firmę. Tak zmodernizowane pojazdy oznaczono jako Hibneryt-P. Na podstawie pojazdu Hibneryt-P opracowano jego ulepszoną wersję oznaczoną jako Hibneryt-3. Zapewnia ona jeszcze większy poziom ochrony załogi przed ostrzałem i wybuchami min, a także posiada większe kąty ostrzału armaty. Dokumentacja i pojazdy zostały opracowane i wykonane przez naszą firmę.
Historia
Najnowszy Hibneryt jest już trzecią wersją samobieżnego zestawu przeciwlotniczego, przeznaczonego do zwalczania celów nisko lecących oraz celów naziemnych. Najnowsze wcielenie zestawu plot. jest już pełnoprawnym „guntruckiem”, który powstawał ewidentnie na bazie doświadczeń wyniesionych z misji ekspedycyjnych. Hibneryt używany jest w Wojsku Polskim już od ponad 20 lat, jednak dopiero na podstawie pierwszych doświadczeń „misyjnych”, w 2006 roku 3 OWT otrzymało zadanie, wraz z bardzo ogólnymi warunkami technicznymi, opracowania zestawu do jego dopancerzenia. Problemem zajął się kpt. Piotr Lasek, który w iście ekspresowym tempie zaprojektował elementy pancerza oraz sporządził ich dokumentację techniczną. Wykonanie poszczególnych elementów zestawu zostało zlecone w trybie przetargu wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej, (właśnie naszej) z uwagi na brak możliwości technicznych warsztatów w tym zakresie. Montaż gotowych wykonanych przez nas zestawów realizowany był siłami 3 OWT, na gotowych Hibnerytach, w latach 2007–2008. Tak zmodernizowany pojazd zaprezentowany został na XV MSPO w 2007 roku, gdzie otrzymał wyróżnienie specjalne. W 2009 roku Szefostwo Wojsk Obrony Przeciwlotniczej Wojsk Lądowych zleciło warsztatom wykonanie kolejnych wozów, z czego części w wariancie bez uzbrojenia artyleryjskiego, a za to przystosowanych do przewozu operatorów przenośnych przeciwlotniczych zestawów rakietowych Grom. Kapitan Lasek, przy nowym projekcie przyjął kilka założeń, które miały doprowadzić do udoskonalenia projektu. Przede wszystkim całość prac i wszystkie parametry nowego pojazdu zostały podporządkowane, priorytetowemu w przypadku samochodów opancerzonych, maksymalnemu możliwemu do uzyskania poziomowi ochrony załogi i zasadniczych jego podzespołów. Zastosowano skrzynie stalowe, ale od początku wykonywane ze stali pancernej. Takie rozwiązanie oprócz zmniejszenia masy daje możliwość znacznie lepszego ukształtowania opancerzenia, które poprawi zarówno sztywność konstrukcji, jak i jej odporność balistyczną. Nowa konstrukcja ma zatem wyprofilowany boczny pancerz, z pochylonymi pod kątem – górnymi i dolnymi częściami burt oraz dnem ukształtowanym w kształcie litery V, co sprzyja rozproszeniu energii ewentualnych eksplozji pod pojazdem. Prócz tego w burtach wykonane zostały integralne schowki na dodatkowe wyposażenie, zaś największy z nich, na końcu skrzyni z lewej strony, może być przeznaczony do zabudowania agregatu prądotwórczego, który może okazać się niezbędny przy planowanej rozbudowie wyposażenia dodatkowego kabiny obsługi armaty.